Fritidshem
Fritidshem på Byängsskolan
Organisation
Byängsskolans fritidshem är uppdelat i fem avdelningar, där varje avdelning består av cirka 75–80 elever. Eleverna är indelade i åldershomogena grupper med avdelningar för förskoleklass, årskurs 1, årskurs 2 och årskurs 3.
Lokaler
Varje avdelning har sitt eget hus, där både klassrum och fritidsrum finns. Husen är namngivna efter planeter: Tellus, Pluto, Jupiter, Saturnus och Neptunus. I direkt anslutning till husen finns gårdar, skog och en lekpark som erbjuder inspirerande miljöer för lek och aktivitet.
Vår röda tråd
Fritidsverksamheten på Byängsskolan har som mål att stödja elevernas utveckling till självständiga och trygga individer med god självkänsla. Vi arbetar med en progression i våra aktiviteter för att möta elevernas olika behov och utmaningar.
År F–1: Fokus på att stärka gruppen och skapa en bra sammanhållning.
År 2–3: Förberedelse för att eleverna ska kunna ta ansvar för sin fritid efter att de slutat på fritids.
Ramar för verksamheten
Vår fritidsverksamhet baseras på styrdokument samt elevernas intressen och förmågor. För att säkerställa en likvärdig verksamhet har alla avdelningar gemensamma ramar:
Varje avdelning tar fram en grovplanering och kommunicerar veckovis med vårdnadshavare via SchoolSoft.
Eleverna erbjuds minst en planerad aktivitet per dag, presenterad på aktivitetstavlan på respektive avdelning.
Strävansmål mot år 3 enligt Lgr 22 (kap. 1, 2 och 4)
På Byängsskolan strävar vi efter att ge barnen en meningsfull fritid baserad på deras behov och intressen. Vi vill att de ska känna sig trygga, kunna utmana sig själva och ha möjlighet till återhämtning. Barnen får även lära sig hur de kan aktivera sig i närområdet.
Vi arbetar för att främja jämlikhet, demokrati och respekt för allas lika värde. Genom trygghet, värme och humor stödjer vi barnens sociala fostran. Med tydliga normer och ett öppet förhållningssätt fungerar vi vuxna som förebilder. Vi skapar balans mellan fri lek och styrda aktiviteter för att utveckla barnens konflikthantering och sociala färdigheter.
Styrning av fritidshemmet
Fritidshemmet ingår i ett målstyrt system med lokalt ansvar. Täby kommun har tillsynsansvar för fritidshemmen, medan verksamheten styrs av nationella styrdokument:
Skollagen (riksdagen)
Förordningar och läroplaner (regeringen)
Föreskrifter och allmänna råd (Skolverket)
Öppettider
Måndag–torsdag: 07.00–17.30
Fredag: 07.00–17.00
Vi ser fram emot att välkomna er till Byängsskolans fritidshem, där trygghet och utveckling står i centrum!